INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE PENTRU FIZICA LASERILOR, PLASMEI SI RADIATIEI

 

Str. Atomistilor 409, 077125 Magurele, Ilfov, Romania

 

Home

Stiintific

Contract

Economic

Angajari

 

 

  

Organizatii participante

 

CONTRACT DE FINANŢARE

PENTRU EXECUŢIE PROIECTE DE CERCETARE

NR 146 / 12.07.2012

 

Finanţare:

bugetul de stat

 

Denumirea Programului din PN II:

PARTENERIATE ÎN DOMENII PRIORITARE 

 

Tip proiect:

Titlul proiectului: 

 PCCA Tip 1

Scriere directă cu laserul a materialelor compozite polimeri-grafene (POLYGRAPH)

 

Valoarea totală a contractului

Din care pe surse de finanţare:

Sursa 1 – de la bugetul de stat

 2.000.000 lei

 

2.000.000 lei  

 

Durata contractului:

36  luni

 

Nr. de pagini ale contractului:

……………………….

 

Autoritatea Contractantă:

Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării

 

Contractor:

Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei

 

Semnături:

 

 

De acord pentru Contractor

De acord pentru Autoritatea Contractantă

 La Magurele

Data.………………

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei şi Radiaţiei

 La Bucureşti

Data.………………

Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării

Director General,

Dr. Ion Morjan

 

Director de proiect,

Dr. George Epurescu

 

Contabil Şef,

Ec. Mihaela OSMAN

Ordonator de credite

Director general,

Adrian CURAJ

 

Contabil şef,

Elena TIŢA

 

Încheiat între:

Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI),

cu sediul în Bucureşti, Str. D. I. Mendeleev nr. 21-25, sector 1, tel 021 3023850, fax. 021 3115992, cod fiscal 12354176, cont IBAN RO83 TREZ 7015 003X XX01 1609, Trez. Sect.1, e-mail office@uefiscsdi.ro, reprezentată prin Ordonator de credite Director General Adrian CURAJ şi Contabil Şef Elena TIŢA, în calitate de AUTORITATE CONTRACTANTĂ,

şi

Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei, cu sediul în Magurele, cod poştal 077125, str. Atomistilor nr. 409, judeţ Ilfov tel. 0214574414 fax. 0214574467/0318105117, cod unic de înregistrare PN-II-PT-PCCA-2011-3.1-1422 , cod fiscal RO 9052135, reprezentat prin Director General Dr. Ion MORJAN şi Contabil Şef  Ec. Mihaela OSMAN, în calitate de CONTRACTOR,

s-a încheiat prezentul contract de finanţare, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 475/2007 privind aprobarea Planului Naţional de Cercetare Dezvoltare şi Inovare II, pentru perioada 2007-2013, cu modificările şi completările ulterioare.

              I.      OBIECTUL CONTRACTULUI

Art. 1 Obiectul prezentului contract de finanţare îl constituie finanţarea de către Autoritatea Contractantă şi execuţia de către Contractor a proiectului Scriere directa cu laserul a materialelor compozite polimeri-grafene (POLYGRAPH) având  codul PN-II-PT-PCCA-2011-3.1-1422, corespunzător propunerii de proiect – Anexa I si în Anexa II – Planul de realizare, parte integrantă a prezentului contract.

            II.      DURATA CONTRACTULUI

Art. 2 Contractul intră în vigoare la data semnării şi atribuirii numărului de contract de către Autoritatea Contractantă.

Art. 3 Contractorul începe execuţia proiectului prevăzut în prezentul contract la data de 12.07.2012

Art. 4 Durata contractului este de 36 de luni de la data intrării în vigoare.

Art. 5 Contractorul încheie execuţia completă a proiectului, obiect al prezentului contract, la data de 30.06.2015

Art. 6 Contractul încetează la data la care au fost îndeplinite de către Contractor toate obligaţiile de raportare aferente execuţiei proiectului, de returnare a avansurilor nejustificate sau de plată a penalităţilor prevăzute de prezentul contract, şi la care au fost îndeplinite de către Autoritatea Contractantă toate obligaţiile de plată prevăzute de prezentul contract.

         III.      VALOAREA CONTRACTULUI

Art. 7  

7.1 Valoarea totală a contractului este de 2.000.000  lei, reprezentând suma totală alocată proiectului atat de la bugetul de stat cât si din alte surse (cofinanţare) , din care pentru anii bugetari:

a) Valoarea în lei

ANUL

Sursa 1 (lei)

Sursa 2 (lei)

TOTAL (lei)

2012

485.000

 

485.000

2013

775.000

 

775.000

2014

570.000

 

570.000

2015

170.000

 

170.000

TOTAL (lei)

2.000.000

 

2.000.000

Art. 8 Pentru anii bugetari următori  2013, 2014, 2015 valoarea alocată proiectului de la bugetul de stat se poate modifica prin acte adiţionale de angajare a bugetului pentru anul în curs, în termen de 45 zile de la aprobarea bugetului de stat pe anul respectiv cu respectarea activitaţilor prevăzute în propunerea de proiect declarată castigătoare.

          IV. OBLIGAŢIILE contractorului

Art. 9 Contractorul, instituţia coordonatoare a consorţiului, are următoarele obligaţii:

9.1 Să întocmească anexele contractului cu respectarea conţinutului propunerii de proiect care a fost depusă şi evaluată în competiţia în urma căreia a fost declarată câştigătoare;

9.2 Să execute activităţile necesare implementării obiectivelor descrise în Anexa II – Plan de realizare a proiectului, parte integrantă a prezentului contract ;

9.3 Să utilizeze sumele prevăzute în cadrul prezentului contract numai în scopul realizării proiectului descris în Anexa I – Propunere de proiect și Anexa II – Plan de realizare a proiectului;

9.4 Să realizeze plata către parteneri conform Acordului ferm de colaborare şi în termen de 15 zile lucrătoare de la efectuarea plaţii de către Autoritatea Contractantă;

9.5 Să prezinte Autorităţii Contractante documentele de raportare, în termenele stabilite prin prezentul contract;

9.6 Sa execute activitaţile asumate, asigurând comunicarea eficientă şi operativă a problemelor tehnice şi financiare atât în interiorul Consorţiului de parteneri conform Anexei III – Acordul ferm de colaborare, cât şi între Autoritatea Contractantă şi partenerii din Consorţiu;

9.7 Să raspundă de utilizarea sumelor prevăzute prin contract;

9.8 Să prezinte, la solicitarea Autorităţii Contractante, date referitoare la fundamentarea cheltuielilor solicitate spre decontare şi documente suplimentare, referitoare la derularea proiectului de cercetare care face obiectul prezentului contract. Întocmirea necorespunzătoare a acestora sau refuzul de a le înainta poate atrage după sine amânarea sau nedecontarea etapei sau proiectului;

9.9 Să întocmească, să păstreze şi să ţină o evidenţă distinctă, clară şi detaliată, din punct de vedere financiar, a cheltuielilor efectuate în cadrul contractului;

9.10 Să asigure restituirea, în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea primei etape a anului bugetar pentru care a primit avans, a avansului rămas nejustificat, primit de la Autoritatea Contractantă, în conformitate cu actele normative în vigoare;

9.11 Să asigure restituirea sumelor primite în avans şi nejustificate, în cazul rezilierii contractului, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea notificării din partea Autorității Contractante privind rezilierea contractului, respectiv de la emiterea preavizului de reziliere de către Contractant;

9.12 Să prezinte, în termenele prevăzute de prezentul contract, rapoarte de audit financiar al proiectului, întocmite de un auditor financiar independent, potrivit prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

9.13 Să permită pe toată durata contractului, precum şi pe o perioadă de 3 ani de la încetarea  acestuia, în decurs de 10 zile lucrătoare de la primirea unei notificări în acest sens, accesul neîngrădit al reprezentanţilor Autorităţii Contractante, ai Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică, denumită în continuare ANCS, ai Ministerului Finanţelor Publice şi ai Curţii de Conturi, pentru controlul documentelor justificative în baza cărora a fost solicitată decontarea cheltuielilor din cadrul contractului. Controlul se efectuează la locul unde aceste documente sunt păstrate de către Contractor;

9.14 Să coopereze total cu o terţă parte, contractată de către Autoritatea Contractantă pentru a realiza activităţi de monitorizare şi eventual de evaluare a activităţilor executate în cadrul prezentului contract, şi să furnizeze toate informaţiile şi documentele cerute în mod rezonabil de aceasta în scopul îndeplinirii sarcinilor sale;

9.15  

a) Să reinvestească în totalitate toate profiturile/veniturile excedentare rezultate din activitatile proiectului, în activitatea de cercetare, diseminare sau educaţie.

b) În cazul în care desfăşoară activităţi economice, să organizeze distinct contabilitatea pentru activităţile economice şi non-economice, în sensul întocmirii în cadrul situaţiilor financiare (bilanţurilor) anuale ale instituţiei a unor note explicative care să prezinte distinct aceste informaţii pe activităţi, cu cheltuieli după natura şi destinaţia lor şi venituri după natura şi sursa lor;

9.16 Să ţină evidenţa imobilizărilor achiziţionate în cadrul contractului, conform legislaţiei contabile în vigoare;

9.17 Să înregistreze rezultatele cercetării-dezvoltării potrivit art. 76 şi 77 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare;

9.18 Să asigure că orice publicaţie sau orice rezultat apărut şi raportat în urma activităţilor finanţate prin prezentul contract va avea menţionat numele finanţatorului şi numărul contractului de finanţare, după modelul: „This work was supported by a grant of the Romanian National Authority for Scientific Research, CNDI– UEFISCDI, project number  ........”;

9.19 Sa asigure informaţii actualizate privind derularea proiectului (cel putin rezultatele proiectului si lista actualizată a publicaţiilor rezultate din proiect) pe o pagină web, în limba engleză sau română

9.20 Pentru achiziţiile realizate în cadrul contractului, să aplice prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

9.21 În cazul în care deţine şi/sau utilizează informaţii clasificate, să aplice prevederile privind regimul informaţiilor clasificate, conform Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România adoptate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002 şi Normelor metodologice privind protecţia informaţiilor clasificate din domeniul cercetării ştiinţifice şi dezvoltării tehnologice adoptate prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 7079/2003;

9.22 Să respecte normele de bună conduită în activitatea de cercetare-dezvoltare, prevăzute de Legea nr. 206/2004 privind buna conduită în cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea tehnologică şi inovare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de alte reglementări aplicabile;

9.23 Pentru rezultatele care pot avea o dublă utilizare, civilă şi militară, sau care constituie produse militare, şi pot face obiectul unor operaţiuni de export, sau alt gen de tranzacţie cu o terţă ţară străină, să aplice prevederile legislaţiei existente în legătură cu regimul de control al operaţiunilor cu produse şi tehnologii militare sau cu dublă utilizare, reglementat în prezent prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 119/2010 privind regimul de control al operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare şi Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, aprobată prin Legea nr. 595/2004, cu modificările şi completările ulterioare;

9.24 Să notifice în scris Autoritatea Contractantă, în termen de 10 de zile calendaristice, în următoarele cazuri:

(a) în cazul în care i se modifică datele de identificare sau de contact;

(b) în cazul în care intră în stare de faliment sau lichidare;

(c) în cazul în care cedează partea cea mai importantă a activelor sale;

(d) în cazul în care i se blochează conturile de către instituţiile abilitate;

(e) în cazul în care încetează contractul de angajare al directorului de proiect cu Contractorul;

9.25 Să transmită Autorităţii Contractante sau să încarce pe platformele electronice indicate de aceasta şi să menţină actualizate datele solicitate referitoare la proiect şi la CV-urile membrilor echipei de cercetare;

9.26 Să anunţe public poziţiile vacante în cadrul echipei proiectului, inclusiv pe site-urile www.ancs.ro/jobs  şi www.euraxess.ro;

9.27 Să respecte toate condiţiile impuse în schema ajutorului de stat pentru finanţarea activitaţilor specifice proiectului a costurilor eligibile şi a cotelor per activitaţi sub sancţiunea recuperării sumelor corespunzătoare, conform Deciziei Preşedintelui ANCS nr. 9451/2007;

9.28 În cazul în care contractorul se înscrie ca o organizaţie de cercetare, să organizeze distinct contabilitatea pentru activitaţile economice şi pentru activitaţile de cercetare – dezvoltare inovare. În acest sens în situaţiile financiare anuale precum şi în rapoartele şi notele explicative aferente vor fi prezentate distinct informaţii pe activitaţi, cu cheltuieli după natura şi destinaţia lor şi veniturile după natura şi sursa lor. Toate profiturile/veniturile excedentare rezultate din activitatea de cercetare vor fi reinvestite în totalitate în această activitate, diseminare sau educaţie şi se vor evidenţia în situaţiile financiare de mai sus. În cazul când aceste situaţii nu se pot realiza, contractorul va fi considerat un agent economic/întreprindere în sensul definiţiei din schema de ajutor de stat şi finanţarea va constitui ajutor de stat;

9.29 Să respecte sub sancţiunea recuperării sumelor avansate corespunzător, acordul încheiat între parteneri  privind utilizarea rezultatelor obţinute în proiect, în conformitate cu precizările din schema de ajutor de stat;

9.30 Să asigure angajarea finanţării din surse proprii a activitaţilor prevăzute în contract şi să facă dovada acestei finanţări pentru fiecare etapă în care este prevăzută, în conformitate cu prevederile legale privind ajutorul de stat şi a schemei de ajutor de stat pentru PN II.

            V.      OBLIGAŢIILE AUTORITĂŢII CONTRACTANTE

Art. 10 Autoritatea Contractantă are următoarele obligaţii:

10.1 Să analizeze cu operativitate documentele prezentate de Contractor, atât în faza de contractare cât şi în faza de decontare.

10.2 Să pună la dispoziţia Contractorului orice informaţii pe care le deţine şi care pot fi relevante pentru realizarea contractului.

10.3 Să facă plata sumelor validate spre decontare, la termenele prevăzute de Art. 30, în conformitate cu prevederile contractuale. În cazul în care coordonatorul proiectului este o intreprindere mică si mijlocie - IMM sau intreprindere mare, așa cum este definit de legislaţia română în vigoare, consorţiul proiectului are obligaţia de a completa Anexa IV - Modalităţi de plată.

10.4 Să nu comunice, în nici o situaţie, fără consimţământul prealabil scris al Contractorului, informaţii confidenţiale aparţinând Contractorului sau obţinute de Autoritatea Contractantă în baza  relaţiilor contractuale.

10.5 Să asigure îndeplinirea atribuţiilor şi obligaţiilor care rezultă din prezentul contract.

10.6 Să organizeze sistemul propriu de protecţie a informaţiilor clasificate, conform Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România adoptate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002 şi Normelor metodologice privind protecţia informaţiilor clasificate din domeniul cercetării ştiinţifice şi dezvoltării tehnologice adoptate prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 7079/2003.

10.7 Să pună la dispoziţia Contractorului platformele electronice necesare pentru încărcarea informaţiilor de raportare şi de interes public referitoare la proiect.

10.8 Să elaboreze rapoartele de evaluare necesare, în vederea aprobării rapoartelor de activitate ale Contractorului.

10.9 Să asigure, prin responsabilul de proiect, monitorizarea şi evaluarea proiectului.

10.10  Să acorde Contractorului, la cererea acestuia, sume în avans de până la maxim  90% din valoarea anuală a contractului, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare. În cazul în care coordonatorul proiectului este  IMM sau intreprindere mare, asa cum este definit de legislaţia română în vigoare, pentru acordarea avansului, consorţiul proiectului are obligaţia de a completa Anexa IV – Modalităţi de plată.

          VI.       ADRESE PENTRU COMUNICĂRI

Art. 11 În accepţiunea părţilor contractante, orice notificare/comunicare/raport adresată de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă exclusiv la următoarele adrese:

a) pentru Autoritatea Contractantă:

Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, Cristian Stroe, Bucureşti, str. Mendeleev, nr. 21 – 25, sector 1, tel. 0213023856, fax 0213115992, e-mail: cristian.stroe@uefiscsdi.ro.

b) pentru Contractor:

Dr. George Epurescu, CS III/sectia LASERI, str. Atomistilor nr. 409, Magurele, judeţ Ilfov, 0214574414, fax. 0214574467/0318105117, email: george@nipne.ro.

Art. 12 Comunicările referitoare la cereri, avize, aprobări, acorduri se fac în termenele stabilite prin contract în formă scrisă, pe suport care să permită înregistrarea acestora.

Art. 13 Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cât şi în momentul   primirii.

Art. 14 Comunicările dintre părţi se pot face şi prin telefon, poştă, fax sau e-mail, cu condiţia  confirmării în scris a primirii comunicării.

       VII.      PREZENTAREA RAPOARTELOR ŞI A REZULTATELOR

Art. 15 Activităţile proiectului care se finanţează în cadrul unui an bugetar se poate derula în cadrul uneia sau mai multor etape, potrivit Anexei II – Planul de realizare a proiectului. Pentru Contractorii care beneficiază de avans se recomandă existenţa unei singure etape în cadrul unui an bugetar.

Art. 16 Ultima etapă care se finanţează din bugetul unui anumit an bugetar se numeşte etapă finală a acelui an.

Art. 17 O etapă care nu este etapă finală a unui an se numeşte etapă intermediară.

Art. 18 Ultima etapă a proiectului se numeşte etapa de finalizare a proiectului.

Art. 19 Documentele de raportare aferente unei etape intermediare a proiectului sunt  raportul ştiinţific al etapei intermediare şi raportul financiar aferent etapei.

Art. 20 Documentele de raportare aferente unei etape finale a unui an sunt:

a) raportul ştiinţific pentru toate etapele aferente anului bugetar, potrivit modelului furnizat de Autoritatea Contractantă;

b) raportul financiar aferent etapei;

c) în cazul etapelor finale anuale raportul de audit financiar independent;

d) în cazul în care etapa este ultima etapă a proiectului, raportul ştiinţific sintetic pentru întregul proiect, potrivit modelului furnizat de Autoritatea Contractantă.

Art. 21 Contractorul are obligaţia de a prezenta spre decontare Autorităţii Contractante cheltuielile efectuate pentru realizarea proiectului, descris în Anexa II– Planul de realizare a proiectului , în cadrul fiecărei etape a proiectului, prin documentele de raportare aferente etapei.

Art. 22 Etapa finală a fiecărui an se încheie cel târziu la data de 31 decembrie a anului bugetar, iar documentele de raportare se transmit Autorităţii Contractante nu mai târziu de 15 decembrie a anului bugetar, cu respectarea următoarelor:

1)  În cazul în care data la care raportul financiar aferent unei etape trebuie predat Autorităţii Contractante este anterioară datei de finalizare a etapei, acest raport poate include:

a) cheltuielile cu personalul prevăzute pentru întreaga perioadă a etapei, inclusiv pentru perioada ulterioară predării raportului financiar;

b) cheltuieli prevăzute a fi efectuate în cadrul etapei, în baza facturilor proforme.

2) Cheltuielile prevăzute la punctul 1) trebuie justificate integral, până la finalizarea etapei, prin     documente justificative, potrivit prevederilor legale şi contractuale.

Art. 23  

23.1 Contractorul trebuie să predea Autorităţii Contractante documentele de raportare aferente unei etape în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la finalizarea etapei conform Anexe I – Planul de realizare a proiectului.

23.2 Prin excepţie, raportul financiar aferent unei etape trebuie predat Autorităţii Contractante în termen de cel mult 10  zile lucrătoare de la finalizarea etapei, dar nu mai târziu de data de 15 decembrie a anului calendaristic corespunzător anului bugetar în cadrul căruia se finanţează etapa.

Art. 24 Raportul financiar aferent unei etape include:

(a)       devizul cadru postcalcul al etapei, potrivit modelului furnizat de Autoritatea Contractantă;

(b)       fişa de evidenţă a cheltuielilor realizate în cadrul etapei, potrivit modelului furnizat de Autoritatea Contractantă.

Art. 25 Raportul de audit financiar independent corespunzător etapei finale a fiecarui an bugetar trebuie să acopere toate cheltuielile efectuate în cadrul tuturor etapelor care se finanţează din bugetul anului respectiv.

Art. 26 Documentele de raportare se transmit într-un singur exemplar, potrivit modelului furnizat de Autoritatea Contractantă.

Art. 27 Cheltuielile prevăzute în cadrul Anexei III – Deviz cadru, trebuie justificate în Fișa de evidenţă a cheltuielilor pe fiecare capitol până la finalizarea etapei, potrivit prevederilor legale şi contractuale.

     VIII.      PLĂŢI

Art. 28 Sumele decontate, aferente unui an bugetar, nu pot depăşi sumele prevăzute pentru acel an, potrivit art. 8  din  prezentul contract. Nu pot fi realocate sume între anii bugetari.

Art. 29 Plăţile către Contractor se efectuează conform Anexei VI – Eşalonarea plaţilor în următoarele condiţii:

(a)       în baza cererii Contractorului, se acordă un avans de până la maxim 90% din valoarea prevăzută pentru anul în curs, în condiţiile stabilite de art. 65 al Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Hotărârea Guvernului nr. 264/2003, privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plăţi în avans din fonduri publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Cererea Contractorului se redactează potrivit modelului Convenţiei de avans, furnizat de Autoritatea Contractantă.

(b)       In baza caracterului de recurenta a prevederilor prezentului contract de finantare, Coordonatorul – entitate de drept public, va solicita depunerea in prealabil a instrumentelor de garantare conform prevederilor HG 264/2003 Republicata,  privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plăţi în avans din fonduri publice cu modificarile si completarile ulterioare, pentru plata avansului corespunzator partenerilor entitati de drept privat.

(c)       În cazul în care coordonatorul proiectului este IMM sau intreprindere mare, asa cum este definit de legislatia română în vigoare, pentru acordarea avansului şi pentru plata activităţilor din cadrul etapelor, consorţiul proiectului are obligaţia de a completa Anexa IV – Modalităţi de plată. Convenţia de avans se va completa de catre fiecare partener din consorţiu în parte, conform modelului pus la dispoziţie de Autoritatea Contractantă.

(d)       în mai multe tranşe fixe, corespunzătoare etapelor prevăzute în Anexa II  – Planul de realizare a proiectului, în baza documentelor de raportare prevăzute de prezentul contract. Sumele se decontează în termen de 10  zile lucrătoare de la data avizării în mod favorabil a documentelor de raportare de către Autoritatea Contractantă;

(e)       în situaţia în care Contractorul a solicitat şi primit avans, avansul acordat se reţine cu ocazia plăţii cheltuielilor decontate aferente primei etape a anului în curs. Suma decontată pentru prima etapă a anului în curs trebuie să fie suficient de mare pentru a acoperi avansul acordat.

Art. 30 Avizarea documentelor de raportare se realizează în termen de 20 zile  lucrătoare de la data depunerii tuturor documentelor de raportare aferente unei etape, perioadă de timp în care Autoritatea Contractantă va notifica Contractorului eventualele neconcordanţe/documente lipsă care împiedică avizarea favorabilă. Contractorul are obligaţia ca în termen de 10 zile lucrătoare de la notificare să rezolve  toate neconcordanţele/documentele lipsă semnalate de Autoritatea Contractantă. În cazul în care neconcordanţele/documentele lipsă legate de avizarea favorabilă nu s-au putut rezolva, din vina Contractorului, în termenul stabilit, Autoritatea Contractantă este îndreptăţită să facă numai plata cheltuielilor justificate prin documentele depuse.

Art. 31 Autoritatea Contractantă va refuza, decontarea unor cheltuieli, în cazul în care acestea nu au fost efectuate în scopul realizării proiectului descris în Anexa II – Planul de realizare a proiectului.

Art. 32 Decontarea se face de către Autoritatea Contractantă, în limita creditelor bugetare deschise cu această destinaţie.              

         IX.      MODALITĂŢI DE PLATĂ

Art. 33  

  33.1 Autoritatea Contractantă efectuează plăţile din cadrul prezentului contract în contul Contractorului:

  -          titular: Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei;

  -          cod fiscal: RO 9052135;

  -          trezoreria: Trezoreria Municipiului Bucuresti, Splaiul Unirii 6-8, Sector 4, Bucuresti

  -          numărul de cont (IBAN): RO57TREZ7005069XXX005347

  33.2 În cazul în care coordonatorul proiectului este IMM sau intreprindere mare, asa cum este definit de  legislatia română în vigoare, Autoritatea Contractantă efectuează plaţile conform Anexei IV.

Art. 34  În vederea efectuării plăţii, Contractorul transmite Autorităţii Contractante documentele necesare decontării, fără a emite facturi.

Art. 35 În vederea decontării sumei solicitate, Autoritatea Contractantă emite ordin de plată.

            X.      FISCALITATE

Art. 36 Autoritatea Contractantă decontează toate cheltuielile Contractorului ocazionate de plata obligaţiilor care decurg din reglementările fiscale în vigoare, aferente execuţiei proiectului prevăzut de prezentul contract, inclusiv taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiilor efectuate pentru realizarea proiectului, cu incadrarea in prevederile art. 37.

Art. 37 Taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiilor efectuate pentru realizarea proiectului nu este deductibilă de către Contractor, în sensul Codului fiscal, în conformitate cu prevederile art. 145 alin. (2) din Codul fiscal.

         XI.      DISPOZIŢII PRIVIND CHELTUIELILE

Art. 38 Directorul de proiect şi persoanele responsabile cu proiectul  ale partenerilor, împreună cu reprezentanţii legali ai Contractorului şi ai instituţiilor partenere din consorţiu, îşi asumă întreaga răspundere că toate cheltuielile se vor efectua numai în scopul realizării proiectului, cu respectarea angajamentelor asumate prin propunerea de proiect, în conformitate cu prevederile contractului de finanţare şi ale legislaţiei în vigoare.

Art. 39 Categoriile de cheltuieli care se pot suporta din bugetul de stat în vederea realizării proiectelor cuprinse în Programul Parteneriate în Domenii Prioritare  sunt prevăzute în Normele metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 134/2011.

Art. 40 Repartizarea cheltuielilor pe categorii de cheltuieli trebuie să urmărească repartizarea prevăzută în Anexa V – Devizul cadru. Dacă situaţia o impune, pe parcursul proiectului se pot face realocări între categoriile de cheltuieli: cheltuieli cu personalul, cheltuieli de logistică şi cheltuieli de deplasare, fără o aprobare prealabilă, astfel încât valoarea totală realocată, corespunzătoare întregului proiect, să nu depăşească 15% din valoarea totală finanţată de la bugetul de stat  al proiectului prevăzut la momentul contractării.

Art. 41  Cheltuielile de capital necesare realizării proiectului vor fi prevăzute numai pentru echipamente achiziţionate  după data intrării în vigoare a contractului. Acestea nu pot depăşi 30% din valoarea finanţării de la bugetul de stat şi vor putea fi decontate numai pentru imobilizările corporale şi necorporale necesare şi utile implementării proiectului. Pentru entităţile care implică ajutor de stat, dacă aceste echipamente au o durată mai mare de funcţionare decât durata proiectului de cercetare, sunt eligibile doar cheltuielile cu amortizarea pe durata proiectului, calculate pe baza practicilor contabile reglementate.

Art. 42   Pentru realizarea contractului, Contractorul nu va prevedea și nu va efectua cheltuieli directe sau indirecte de următoarele tipuri: cheltuieli excepţionale; cheltuieli financiare; profit, beneficiu, dividende; reţineri pentru posibile viitoare pierderi sau pagube; cheltuieli inoportune şi exagerate; cheltuieli de distribuţie, marketing, sau cheltuieli de publicitate pentru promovarea produselor şi activităţile comerciale; recuperarea pierderilor; cheltuieli de protocol nejustificate, cu excepţia acelora necesare pentru realizarea activităţilor în cadrul contractului; orice cheltuieli legate de servicii finanţate de terţe părţi. În cazul în care se efectuează asemenea cheltuieli, Autoritatea Contractantă va refuza plata acestora.

Art. 43 Cheltuielile cu servicii executate de terţi nu pot depăşi 25% din valoarea finanţării de la bugetul de stat.

Art. 44 Cheltuielile de personal vor include numai cheltuieli pentru echipa proiectului, coordonator si partenerii din consortiu,  care asigură suport ştiinţific şi tehnic, sau specializat: directorul de proiect, cercetători seniori, cercetători postdoctorali, studenţi-doctoranzi, masteranzi, studenţi, tehnicieni.

Art. 45 La determinarea cheltuielilor salariale se au în vedere atât prevederile Anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 475/2007 privind aprobarea Planului Naţional de Cercetare–Dezvoltare şi Inovare II pentru perioada 2007–2013, referitoare la plafoanele pe baza cărora se calculează costurile salariale directe la contractele de finanţare din fonduri bugetare alocate Planului naţional II, cât şi prevederile Pachetului de Informaţii aprobat prin Decizia preşedintelui ANCS nr. 9642/05.09.2011 .

Art. 46  Cheltuielile de deplasare nu pot depăşi 15% din valoarea finanţării de la bugetul de stat şi cuprind transport, cazare, diurnă, taxe de participare la manifestări ştiinţifice şi altele asemenea, asigurări de sănătate pentru deplasările în străinătate, taxe de viză şi  altele asemenea, aferente:

(a)  deplasărilor în ţară sau în străinătate ale membrilor echipei proiectului, pentru stagii de documentare sau cercetare, participări la manifestări ştiinţifice de prestigiu din domeniul proiectului;

(b)  deplasărilor unor participanţi la manifestările ştiinţifice organizate în cadrul proiectului – în cazul în care Anexa II – Planul de realizare a proiectului prevede astfel de manifestări ştiinţifice.

(c)   Pentru entitaţile care implică ajutor de stat se aplică prevederile Deciziei de autorizare C (2007) 6545/2007 a Comisiei Europene, prevederi care stau la baza Deciziei Preşedintelul ANCS nr. 9451/2007.

Art. 47 Cheltuielile indirecte (regia) se calculează ca procentaj din cheltuielile directe, care însumează cheltuielile cu  personalul, cheltuielile cu logistică (se exclud cheltuielile de capital) şi cheltuielile de deplasare. Pentru instituţiile care nu sunt intreprinderi, cheltuielile indirecte nu vor depaşi 25% din valoarea cheltuielilor directe. În situaţii excepţionale, bine întemeiate Instituţia Coordonatoare de proiect poate solicita un procentaj mai mare, dar nu mai mare de 50%, de comun acord cu directorul de proiect. Anexa cu justificarea acestei solicitări este parte integrantă a prezentului contract de finanţare.

Art. 48 Pentru entitaţile care implică ajutor de stat  cheltuielile de regie nu sunt eligibile.

Art. 49 Procentajul utilizat pentru calculul cheltuielilor indirecte poate fi micşorat de către Contractor, faţă de valoarea prevăzută în contract, fără aprobarea prealabilă a Autorităţii Contractante, iar sumele rezultate vor fi realocate pentru celelalte categorii de cheltuieli.

Art. 50 Contractorul are obligatia să asigure şi să evidenţieze cheltuielile realizate din finanţarea din alte surse (cofinanţare proprie), respectând următoarele condiţii:

a) sumele pentru finanţare din alte surse (cofinanţare proprie) se vor pune la dispoziţia proiectului de către IMM pe parcursul etapelor care prevăd finanţare, conform activitaţilor prevăzute în Anexa II -  Planul de realizare a proiectului;

b) raportarea finanţarii din alte surse (cofinanţare proprie), în toate etapele în care este prevăzută, cu precizarea detaliată a structurii acesteia, pe activităţi, destinaţii şi categori de cheltuieli;

c) evidenţierea separată, în circuit financiar contabil al finanţarilor din alte surse (cofinanţare proprie), a tuturor cheltuielilor, respectiv a contribuţiilor de finanţare, realizate pentru proiect.

Art. 51 La decontare, Contractorul trebuie să justifice faptul că, la fiecare activitate specifică proiectului, au fost respectate prevederile cuprinse în contract, în legătură cu cota parte de finanţare de la buget – finanţare din alte surse (cofinanţare proprie), conform Anexei II - Planul de realizare al proiectului.

       XII.      RĂSPUNDERE CONTRACTUALĂ

Art. 52 Contractorul, instituţia coordonatoare a consorţiului, îşi asumă responsabilitatea tehnică şi supravegherea generală a executării activităţilor conform contractului.

Art. 53 Contractorul, instituţia coordonatoare a consorţiului, răspunde pentru realizarea obligaţiilor contractuale şi suportă pagubele cauzate Autorităţii Contractante, ca urmare a oricăror acţiuni sau omisiuni legate de realizarea contractului, şi care îi sunt imputabile.

Art. 54 Contractorul, instituţia coordonatoare a consorţiului,  răspunde  pentru întreprinderea la timp a demersurilor necesare în vederea obţinerii aprobărilor, avizelor sau licenţelor necesare realizării contractului în concordanţă cu reglementările în vigoare.

Art. 55 Contractorul, instituţia coordonatoare a consorţiului, certifică pe proprie răspundere legalitatea şi corectitudinea datelor prezentate în documentele justificative referitoare la plăţi şi decontarea cheltuielilor.

Art. 56 Contractorul, instituţia coordonatoare a consorţiului, răspunde de păstrarea documentelor care au stat la baza încheierii şi derulării contractului, precum şi a documentelor justificative în baza cărora a fost solicitată decontarea cheltuielilor din cadrul contractului, pe o perioadă de cel puţin 3 ani de la data încetării raporturilor contractuale.

Art. 57 Autoritatea Contractantă nu este răspunzătoare pentru prejudiciile suferite de Contractor ori de către personalul acestuia în timpul executării contractului. Autoritatea Contractantă nu poate fi supusă vreunei revendicări pentru compensare sau reparaţii faţă de aceste prejudicii.

Art. 58 Autoritatea Contractantă nu poate prelua nici o răspundere juridică referitoare la asigurările de viaţă, sănătate, accidente, călătorie şi altele asemenea, care pot fi necesare Contractorului sau personalului acestuia în timpul executării contractului.

Art. 59 În cazul în care Contractorul nu-şi execută obligaţiile contractuale în termen de 30 zile de la încheierea etapei proiectului pentru care a beneficiat de avans, se va calcula dobânda de refinanţare a Băncii Naţionale pe durata întârzierii, diminuându-se corespunzător valoarea care urmează a fi decontată.

Art. 60 În situaţia în care Autoritatea Contractantă nu poate recupera avansul în interiorul anului bugetar din cauza incapacităţii de plată sau a desfiinţării Contractorului, se va proceda la executarea silită, potrivit legii, prin urmărirea elementelor de patrimoniu.

    XIII.      CESIUNEA

Art. 61 Cesiunea contractului sau a unor părţi din acesta este interzisă.

     XIV.      PROPRIETATE INDUSTRIALĂ ŞI INTELECTUALĂ

Art. 62  

62.1 Rezultatele cercetărilor obţinute pe baza derulării contractului aparţin Contractorului, partenerilor acestuia în cadrul proiectului şi/sau angajaţilor acestora, conform Acordului de parteneriat şi conform legislaţiei în vigoare referitoare la titlurile de proprietate industrială şi drepturile de autor. Rezultatele cercetărilor sunt administrate de proprietarii acestora, cu toate drepturile care decurg din calitatea de proprietar.

62.2 Acordul de parteneriat conţine prevederi specifice privind identificarea, încadrarea şi stabilirea drepturilor asupra următoarelor tipuri de proprietate intelectuală:

a).  pre-existentă prezentului contract, în cadrul echipelor şi/sau instituţiilor partenere;

b). rezultată din activitatea aferentă proiectului de cercetare, şi care face parte din obiectivele proiectului;

c). rezultată din activitatea aferentă proiectului de cercetare, dar care nu face parte din obiectivele proiectului;

62.3 Acordul de parteneriat va preciza metodologia de partajare a drepturilor de proprietate intelectuală între parteneri, inclusiv în situaţii de co-proprietate între mai mulţi parteneri, şi/sau între angajaţi ai entităţilor partenere, precum şi metodologia de acordare a drepturilor de exploatare directă a proprietăţii intelectuale din categoriile prevăzute la punctul 62.2, dacă este cazul.

62.4 Utilizarea drepturilor de proprietate intelectuala din categoriile prevăzute la punctul 62.2 în cadrul unor activităţi de producţie sau de microproducţie, de către entităţi partenere în cadrul proiectului, sau de către alte entităţi, poate constitui exploatare directă.

62.5 Toate entităţile partenere in proiect au acces şi au dreptul de a folosi, în scopuri de cercetare, drepturi de proprietate intelectuală prevazute la punctul 62.2 lit. b), creată de alte entităţi partenere, precum şi proprietatea intelectuală din categoria de la punctul 62.2 lit. a) necesară pentru a folosi proprietatea intelectuală de la punctul 62.2 litera b), creată de alte entităţi partenere, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

62.6 Acordul de parteneriat poate include prevederi de confidenţialitate privitoare la una sau mai multe din  categoriile de proprietate intelectuală prevăzute la punctul 62.2, în cadrul comunicărilor între parteneri.

62.7 În acordul de parteneriat se poate crea, pentru perioada proiectului, un comitet de proprietate intelectuală, însărcinat cu medierea comunicării între parteneri şi cu elaborarea de recomandări privind aplicarea prevederilor acordului de parteneriat, sau detalierea acestora, dacă este cazul.

 Art. 63  Autoritatea Contractantă este autorizată să elaboreze anual, sau poate autoriza Contractorul să elaboreze ocazional, rapoarte de activitate care vor fi făcute publice, în care se vor prezenta titlul, rezumatul şi obiectivele proiectului, bugetul total şi contribuţia financiară a Autorităţii Contractante, durata contractului, numele directorului de proiect şi numele Contractorului. Raportul de activitate va fi elaborat într-o formă publicabilă, astfel încât să nu se aducă atingere sau să se prejudicieze drepturile de proprietate industrială sau intelectuală sau realizarea activităţilor prevăzute în contract.

Art. 64  Autoritatea contractantă nu îşi asumă raspunderi şi nu intervine în litigiile care pot apare între membrii consorţiului în privinţa drepturilor de proprietate asupra rezultatelor obţinute sau utilizate de aceştia, atât pe parcursul derulării proiectului, cât si după finalizarea acestuia.

       XV.      SUSPENDAREA ŞI REZILIEREA CONTRACTULUI

Art. 65  Autoritatea Contractantă poate rezilia contractul dacă Contractorul este în lichidare voluntară, se află în stare de faliment, ori dacă vinde sau cedează partea cea mai importantă a activelor sale.

Art. 66  Autoritatea Contractantă poate rezilia contractul în cazul în care Contractorul nu demarează realizarea contractului în termenul stipulat la art. 3  din prezentul contract.

Art. 67  Autoritatea Contractantă poate rezilia contractul în cazul în care Contractorul nu predă Autorităţii Contractante documentele de raportare prevăzute de prezentul contract, în termenele prevăzute de prezentul contract.

Art. 68  Autoritatea Contractantă sau Contractorul pot rezilia Contractul din proprie voinţă utilizând un preaviz de 6 saptamani calendaristice cu confirmare de primire.

Art. 69 Din momentul rezilierii contractului, sau atunci cand s-a facut o notificare privind rezilierea acestuia, Contractorul întreprinde imediat măsurile necesare pentru încheierea executării activităţilor, la termen şi fără întârzieri, în vederea reducerii la  minimum a cheltuielilor. De la data notificării nu se mai admit plăţi pe contract, cu excepţia celor prevăzute la Art. 71 , angajate prin contract ferm până la data notificării de reziliere.

Art. 70  Contractorul va fi îndreptăţit la plata corespunzătoare părţii din contract realizate până la momentul rezilierii şi a eventualelor costuri privind demobilizarea, precum şi a altor costuri rezonabile ce nu pot fi evitate.

Art. 71 Autoritatea Contractantă va rezilia contractul, cu efect imediat, și va notifica Contractorul, în cazul în care Contractorul angajează, în termen de 6 luni de la semnarea contractului, persoane fizice şi juridice care au participat la evaluarea şi selectarea proiectului care face obiectul prezentului contract.

Art. 72 Autoritatea Contractantă poate rezilia contractul, cu avizul CNDI, și va notifica Contractorul, în condiţiile în care se constată neconcordanţa între starea de fapt, dovedită, şi declaraţia pe propria răspundere a Contractorului, că proiectul propus pentru finanţare nu face obiectul unei alte finanţări din fonduri publice sau că nu a beneficiat de finanţare din alte programe naţionale. În acest caz, precum şi în alte cazuri în care se constată, cu avizul CNDI, că contractul a fost atribuit prin încălcarea principiilor de etică sau prin furnizarea de informaţii inexacte către Autoritatea Contractantă la atribuirea contractului sau pe parcursul derulării contractului, Contractorul restituie integral sumele primite, la care adaugă după caz dobânda de refinanţare a Băncii Naţionale a României. Sunt exceptate situaţiile în care proiectul constituie continuarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare finanţate anterior celor derulate în cadrul proiectului.

Art. 73  Finantarea proiectului se intrerupe si cota de finantare alocata de la bugetul programului se restituie Autoritatii Contractante in fiecare din urmatoarele situatii, daca acestea au loc din vina exclusiva a Contractorului:

73.1 nu se realizeaza activitatile obligatorii impuse de tipul de proiect;

73.2 nu se realizeaza etapele/activitatile care au fost prevazute in planul de realizare si pentru care s-a     primit finantare;

73.3 prevederile de mai sus nu se aplica in situatiile de risc sau esec al cercetarii, in conditiile prevazute conform legislatiei in vigoare.

     XVI.      FORŢA MAJORĂ

Art. 74 Niciuna dintre părţile contractante nu răspunde de neexecutarea la termen şi/sau de executarea în mod necorespunzător – total sau parţial – a oricărei obligaţii care îi revine în baza prezentului contract, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a fost cauzată de forţă majoră, aşa cum este definită de lege.

Art. 75 Partea care invocă forţa majoră este obligată să notifice celeilalte părţi, în termen de 48 ore, producerea evenimentului şi să ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecinţelor lui.

Art. 76 Dacă în termen de 5 (cinci) zile de la producere, evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să-şi notifice încetarea de plin drept a prezentului contract şi / sau repunerea în situaţia anterioară, fără ca vreuna dintre ele sa pretindă daune – interese.

  XVII.      Majorări (PenaliTăŢi)

Art. 77 În cazul în care Contractorul întârzie în transmiterea documentelor de raportare, Autoritatea Contractantă poate calcula majorări (penalităţi) de întârziere de 0,1% din valoarea etapei pentru fiecare zi de întârziere. Majorările (penalităţile) de întârziere se calculează pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate, inclusiv. Majorările (penalităţile) care se calculează în cadrul contractului nu pot depăşi 15% din valoarea contractului.

XVIII.      LITIGII

Art. 78 Litigiile de orice fel decurgând din executarea prezentului contract se soluţionează pe cale amiabilă în termen de 15 zile calendaristice de la apariţie, iar în caz contrar sunt de competenţa instanţei judecătoreşti de drept comun. În cazul în care este necesară intervenţia unor instanţe, se va apela la instanţele teritoriale din zona Autorităţii Contractante.

    XIX.      DISPOZIŢII FINALE

Art. 79 În interpretarea obligaţiilor contractuale, precum şi pentru aplicarea eventualelor prevederi nereglementate prin  prezentul contract, se aplică dispoziţiile legale in vigoare, inclusiv cele ale Hotararii Guvernului 1265/2004 pentru aprobarea normelor metodologice privind contracarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea programelor, proiectelor de cercetare – dezvoltare si inovare si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare, dezvoltare si inovare, cu modificarile si completarile ulterioare, ale  Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 134/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat.

Art. 80 Prezentul contract şi anexele sale pot fi modificate şi/sau completate numai prin acte adiţionale semnate de către ambele părţi sau de către împuterniciţii acestora.

Art. 81 Directorul de proiect poate fi schimbat numai în cazul decesului acestuia sau în cazul în care nu mai poate continua activitatea din cauza unei boli, accident, forţă majoră sau încetarea contractului individual de mună la solicitarea directorului de proiect ori pentru încalcarea prevederilor legale în vigoare. Noul director de proiect va fi un membru al echipei proiectului şi care îndeplineşte standardele minimale impuse directorului de proiect prin pachetul de informaţii.

Art. 82 Următoarele anexe fac parte integrantă din contract:

(a) Anex I – Propunerea de proiect;

(b) Anexa II – Planul de realizare a proiectului;

(c) Anexa III – Acord ferm de colaborare între partenerii din consorţiu;

(d) Anexa V – Devizul cadru

(e) Anexa VI – Eşalonarea Plăţilor;

(f) Anexa VII – Ajutor de stat;

(g) Anexa VIII – Convenţie de avans;

(h) Anexa IX – Declaratie pe propria raspundere a directorului de proiect.

Art. 83 Prezentul contract s-a încheiat în două exemplare, cu paginile numerotate, toate având valoare de original, conţinând .....… file (inclusiv anexele), din care un exemplar pentru Autoritatea Contractantă şi un exemplar pentru Contractor.

2012 © George Epurescu